Ibland blir det lite för många maskor

och inte så lite heller …

Igår kväll hade jag tänkt sy på min klänning, men så började det åska (ännu en åsk-kväll på västkusten). Man har ju hört talas om vad blixtnedslag kan göra med elektriska apparater så jag drog ur sladden till symaskinen. Vad göra nu? Jag är i och för sig stolt ägare till en ”trampe-symaskin” men den har jag inte riktigt lärt mig hantera än. Rätt vad det är syr den bakåt istället för framåt …2013-08-14 17.45.41

Tur att man hade ett antal stickningar till hands 🙂 :  Först stickade jag lite på min mors stickning – hennes ljuvligt mjuka vita kofta. Det gick hur bra som helst. Sedan stickade jag på en ny kofta åt mig själv (hm, ännu en?).  Det är en Emelie-kofta som jag köpte beskrivning till på https://www.ravelry.com/‎ .Det gick också bra. Spännande att sticka efter engelsk beskrivning, inte så svårt för den är väldigt tydlig. Inte svårt men det blir ju fel ändå om man räknar fel. När jag stickat hela resåren klar (9cm med stickor 2,5!) upptäckte jag att jag lagt upp hela 50 maskor för mycket, 2013-08-14 17.26.08

har alltså stickat 50x4x9=1800 maskor helt i onödan. Usch! Visst funderade jag väl lite över om inte mudden såg lite väl stor ut, men varför jag inte räknade maskorna ännu en gång innan jag stickat hela resåren klar kan jag inte förklara. Det blir till att repa upp alltihop och börja om. Gör om, gör rätt som jag säkerligen sagt sådär lite klämkäckt  till mina elever någon gång. Hur kul är det? Jag tror att jag ska sy lite på klänningen istället. Nu åskar det inte så det gäller att passa på!

En reaktion på ”Ibland blir det lite för många maskor

Kommentera

