Fynd i skåp och garderober

Jag har klarat första stjärnutmaningen i Sew for a change! För dig som inte hängt med från början så gick uppgiften ut på att rensa bort en sak för varje dag i månaden – alltså totalt 28 saker. Sakerna får inte slängas, utan ska gå vidare till någon annan eller skänkas till välgörenhet. Jag bestämde mig för att endast sortera bort textilier och har rensat garderober och skåp på kläder som inte längre passar. Mannen i mitt liv, som vet hur det gått vid tidigare utrensningar, manade till lite eftertänksamhet så jag inte ångrar mig längre fram. Trots detta fick jag ihop 26 plagg och ett par gardiner. Dessutom fann jag lite större restbitar av tyg som går till en syende kollega, och lite garn och tyg som jag kommer att ta med till skolan där jag jobbar som textillärare.

Den här koftan hittade jag också. Den hade jag alldeles glömt bort, har aldrig använt den, men den behåller jag. Felet med den är helt enkelt att det översta knapphålet blivit för litet, så översta knappen går inte att knäppa.  Knäppkanten består endast av fasta maskor och det var den jag gjorde allra sist, så åtgärden är nästan pinsamt enkel. Koftan är egentligen riktigt snygg, och troligen skön till sommaren för garnet är av lin.

image

Här är fynd nummer två:

image

En sommartopp av bomulls- och viskosgarn, av en enda lång remsa som sytts samman i spiral. Idén kommer från ”Designstickat” av Jytte Slente. Toppen är för liten, men var för stor från början så jag klippte av en bit av remsan. Som tur var sparade jag det jag klippte av (man ska spara ibland!), och nu tänker jag sprätta upp toppen, sammanfoga den långa remsan med den sparade biten och sedan sy ihop toppen igen. Håll tummarna för att extrabiten räcker! Boken kan jag för övrigt rekommendera. Det är lättstickade modeller som ofta bygger på just denna typ av resårstickning med några varv slätstickning med rätsidan utåt, och sedan lika många varv slätstickning med avigsidan utåt.

image

Till sist, det minsta fyndet:

image

En lavendelpåse som jag broderat för flera år sedan. Motivet kommer från en haklapp som mormor broderat, och som min mor använde när hon var liten. Påsen låg i en korg med saker som ska lagas (det var väl därför jag inte sett den på länge, har undvikit den där korgen …). Nu lägger jag den bland ullgarnerna istället. Där gör den bättre nytta.

Jag älskar verkligen lavendel, både dess färg och doft, och har en lavendelhäck längs hela framsidan av tomten som jag kan plocka från.

En reaktion på ”Fynd i skåp och garderober

Kommentera

