Vad blir det av spillet?

Återbruk? Återanvändning? Återvinning? Vad betyder det? Ibland kan jag fullständigt snöa in på semantik. Enligt Nationalencyklopedin är återbruk och återanvändning samma sak och innebär att man använder en redan använd produkt/förpackning en gång till. Returglasflaskan är ett tydligt exempel. Efter rengöring används den på nytt för det ursprungliga ändamålet. Återvinning däremot, innebär att man använder sig av redan använt material vid tillverkning av en ny produkt. I NE tar man upp finpapperstillverkning av textillump som ett exempel. Men vad heter det när man gör något nytt av restprodukterna – det som blivit över – vid produktion? Just nu står det helt stilla i hjärnkontoret. Finns det överhuvudtaget ett sådant begrepp? Det är kanske inte så betydelsefullt vad det kallas, bara man gör det – för att spara på jordens resurser. Med tanke på denna bloggs namn tycker jag det passar bra att visa två aktuella exempel på sådant som gjorts av tyg- och garnspill.

Två av mina WIP:s (Work In Progress låter bättre än UnFinished Object). imageimageimageimageNär plädarna är klara ska de ligga på sängarna i döttrarnas rum. De bor inte hemma längre, men sängarna står kvar och jag virkar några rutor varje gång tjejerna är hemma. Det är ju sådant handarbete man kan ägna sig åt samtidigt som man sitter och pratar😉. Nu i påsk har de varit hemma så det har blivit några rutor sedan jag sist skrev om plädprojektet.  Jag virkar några blå-gröna och några gul-rosa eftersom tanken är att plädarna ska bli klara samtidigt. Jag använder garnrester från olika broderi-, stick-, virk- och vävprojekt, både mina egna och vänners och bekantas.

klänningDu kanske minns att jag sydde den här klänningen i vintras? Då kanske du också minns att min kollega Anki tog hand om tyget som blev över? Nu har jag fått bilder på vad hon trollade fram av den lilla tygresten – både en söt liten klänning och ett par mysiga byxor. Det är inte dumt med spill ibland😉.babyklänningbabybyxor

 

 



 

6 reaktioner på ”Vad blir det av spillet?

  1. Vad kul att se den lilla klänningen och de mjuka byxorna! Och att påminnas om dina fina klänning såklart! Hur många har det egentligen blivit det senaste året?

    • Det har nog blivit fem eller sex. Det ligger tyg till några till i skåpet, men det är konstigt – hur mycket tyg man än har så är det sällan rätt kvalitet till den modell man kommit på att man vill göra. Så nu kanske bordduken får bli klänning istället …

    • Tack för komplimangen! Vad plädarna anbelangar kanske jag får börja virka lite mellan flickornas besök också, annars kommer de att ta väldigt lång tid att få klara. Tjejerna har 50 mil hem så de kan inte komma hem så ofta.

Kommentera

