Inspirerande fråga

Häromdagen fick jag ett MMS från yngsta dottern:

Har du mönster till en sån här blus?

silk-tie-neck-tunic_050508Sånt går jag igång på! Jag började fundera och rotade runt lite i mönsterarkivet. Skulle inte mönstret till den där Madicken-blusen jag sydde förra sommaren kunna vara utgångspunkt? IMG_0500Det behövs ju lite förändringar här och där. Kanske kan ärm-mönstret användas som det är, fast utan rynkor. Rynkorna från oket ska inte heller vara med. Ringningen ska vara lite djupare så det behövs egentligen ingen knäppning alls. Som av en händelse har jag tyg som kan användas för testsömnad.2014-06-23 09.19.41Jag köpte det i en second-handaffär, vet egentligen inte riktigt varför, är egentligen inte så förtjust i det. Men det är fint fall i det, troligen innehåller det en del viscose, så det passar bra att använda som test-tyg till den här blusmodellen. Som ju är något heeeelt annat i grafitgrå silke. Blir modellen bra tror jag att jag har ett annat tyg i gömmorna som är lite finare …

 

Ps. Har kollat upp att bilden är från Martin+OSA:s sommarkollektion 2008. Ds.

 

 

Kommentera

