Musatagg

Restgarnerna i lämpliga färger har tagit slut så nu får mysfilten till uterummet anses vara färdig.IMG_1672

Jag avslutade med en kant som min mormor lärde mig. Hon kallade den för musatagg har jag för mig, alltså mus-tagg. Vad nu det är för något? En taggig kant, det förstår man. Men vad har en mus med det att göra? Kan det ha att göra med storleken? Jag tror att ett mer vedertaget namn är picot-kant. Oavsett vad man kallar den tycker jag att filten blev så mycket finare med den här kanten.IMG_1677

Först virkade jag ett varv fasta maskor runt hela filten. Själva taggarna virkade jag sedan genom att *virka tre luftmaskor, virka en fast maska i den första luftmaskan, hoppa över en fast maska i kanten och fästa ”taggen” i nästa fasta maska med en smygmaska. Sedan började jag om från *. Det knepigaste var egentligen att få till hörnen snyggt – och det är det ju några stycken på den här filten … Jag prövade mig fram genom att först virka fasta maskor någon decimeter och sedan pröva om jag med det maskantalet kunde få till fina taggar, både längs kanten och i hörnen.IMG_1670Här är avigsidan upp. Egentligen är den lika fin, kanske till och med lite mer intressant med sin reliefartade yta.

 

2 reaktioner på ”Musatagg

    • Tack! Den där pläden med fiskarna du visade var ju urläcker, men jag har ingen koll på hur svår den är, eller hur tunt garnet behövde vara. Man ska ju inte känna sig pressad av sitt handarbete. Det ska vara en avkoppling. Så mina plädar får helt enkelt ta den tid de tar.

Kommentera

