Kruka av gardin

För några år sedan köpte jag nya julgardiner till köket. Det var dels gardinkappor med maskinbroderade tomtar på, dels gardinlängder – allt i samma oblekta linneliknande tyg. När gardinerna kom upp såg det mest ut som om jag hängt upp säckväv runt fönstren. Det hjälpte föga med de piffiga, matchande gardinomtagen. Jag kände mig aldrig riktigt nöjd med dem, så efter bara två jular skaffade jag nya gardiner. De ratade gardinerna åkte ner i en låda.

Så kom augustiutmaningen i Sew for a change och den handlade om återbruk. Jag tänkte: ”Yes. Nu ska mina gamla säckvävsgardiner få en andra chans – och jag ska kamma in lite poäng i Sew for a change . Jag bestämde mig för att sy ytterkrukor av gardintyget och sydde efter den här beskrivningen. Jag ville göra dem lite extra fina, och beslöt att utnyttja den aidaliknande strukturen till korsstygnsbroderi.  Nu har jag testat att idén håller. Krukorna kommer att bli fina med en bård av stjärnor runt hela ovankanten. Men eftersom de är väldigt julaktiga känner jag mig inte motiverad att göra ens den första färdig just nu. Så här långt har jag kommit:IMG_1851

IMG_1853

Så härmed erkännes att jag inte heller i augusti lyckades med utmaningen.

 

Kommentera

