Nysta på stjärnor

Den här veckan har eleverna höstlov så jag och Kajsa, min kollega, har passat på att göra i ordning lite i textilslöjdssalen. Jag har inte jobbat i den här salen så länge (sedan augusti i år) så jag har inte riktigt jobbat mig in i den än. Många olika redskap och material är det att hålla reda på. I ett av garnskåpen hittade vi det här fantastiskt glittriga garnet.IMG_2141Tyvärr är det ju så med ”hala” garner att de inte är prydliga nystan så länge utan väldigt gärna antar andra former … Ett tips: linda upp dem på nyststjärnor direkt så slipper du sådant här trassel. Sådana stjärnor gjorde man förr av t.ex gamla spelkort. Ja, man tog vad man hade till hands helt enkel. Själv använde jag baksidan av ett  kollegieblock och locket till en tårtkartong. När döttrarna bodde hemma lånade jag deras pepparkaksformar och ritade av en stjärna, men de tog med sig kakformarna när de flyttade hemifrån så idag fick jag plocka fram mina matematiska kunskaper för at konstruera mig en stjärnmall. Så här gjorde jag:IMG_2146Jag ritade en cirkel med hjälp av en gradskiva. Jag delade in cirkeln i sex lika stora delar (60 graders vinkel från baslinjen).IMG_2147Oj, vilken suddig bild! Ja, ja. Fotot ska visa hur jag förband markeringarna med varandra, och sedan fortsatte jag så tills jag hade…IMG_2139en sexuddig stjärna.

IMG_2148Ordning och reda!

2 reaktioner på ”Nysta på stjärnor

  1. Ja, det blev verkligen ”ordning och reda”…..!! Vilket ingenjörsarbete du la ner på stjärnan!
    En annan gång kan du få låna MIN ”pepparkaksstjärna!

Kommentera

