Tweed eller punk

Jag har länge tänkt att det skulle vara roligt att göra en börs med ett riktigt börsknäppe, så när jag hittade flera fina varianter på Bautawitch.com köpte jag några olika att ha på lager när andan skulle falla på. Nu har andan gjort det – fallit på. Och då blev det först en …IMG_2230

tweedbörs. IMG_2232

Jag hade lite garn kvar sedan jag stickade en tröja häromåret som jag tyckte matchade pärlorna på knäppet. Jag vände faktiskt avigsidan ut för den var ulligare.

Sedan blev det en punkig variant.IMG_2235

Jag gillar verkligen den här sortens pärlor – daggers – speciellt sådana här mattsvarta. Jag hade egentligen köpt dem för att sticka ett sådant här armband i helsvartIMG_2244

men så ville jag testa hur det skulle se ut att virka in dem i en börs. Jag tycker det blev bra. Men det var lite pilligt att få på pärlorna på garnet – man trär på alla pärlorna på garnet innan man börjar virka. Hålen i pärlorna var lite väl små för garnet, ändå använde jag ”nål-och-tråd-tricket”:IMG_1701IMG_1702IMG_1708IMG_1710IMG_1711IMG_1712

Det blev alltså två börsar efter samma beskrivning men med helt olika uttryck. Modellen är egentligen väldigt enkel: i princip en virkad rund botten lika stor som ”knäppbågen” när den är helt utfälld och sedan virkar man rakt uppåt så att det blir som en cylinder. Det finns en bra beskrivning här. Jag har dock virkat halvstolpar istället för vanliga stolpar som det står i beskrivningen. Jag tyckte det blev lite för glest med vanliga stolpar. Man kan ju ha annat än pengar i börsen …IMG_2238

Julklappstips kanske? Du hinner göra flera innan jul!

2 reaktioner på ”Tweed eller punk

Kommentera

