Rädda blusen!

IMG_3227blommig blus

Idag har jag ägnat mig åt att försöka ändra på den här blusen så att jag tycker lite bättre om den. Det är egentligen synd och skam att den bara hänger där  garderoben. Tyget är mjukt och skönt och jag tycker om både färg och mönster på det. Knapparna matchar så perfekt att de nästan inte syns. Felet ligger i att jag inte tänkte igenom modellvalet ordentligt innan jag satte saxen i tyget. Redan när jag sydde blusen tyckte jag att den änglavingslika ärmen såg tokig ut på mig så  jag försökte rädda situationen genom att trä resårband i ärmfållen. I ärlighetens namn blev det inte så lyckat. Så det första jag gjorde idag var att ta bort resåren igen, sprätta loss ärmen så att jag kunde släta ut rynkorna på ärmkullen och sy fast ärmen igen utan rynkor. Jag gillade inte rynkorna över bysten heller.

IMG_0496

Jag tittade på den här blusen som jag verkligen tycker om (Jackpot) och fick idén att sy stråveck istället för rynkor.

I ryggen däremot behöll jag rynkorna och sydde smock för att få in vidden. Det skulle jag inte gjort.

IMG_3239

Det ser väldigt bra ut på provdockan, men tyvärr är det inte riktigt lika tjusigt på mig. När man rör sig glider nämligen blusen upp och det bildas någon slags ryggpuff över skuldrorna. Men förhoppningsvis använder jag ändå blusen mer nu än tidigare.

IMG_3242 (2)

 

En reaktion på ”Rädda blusen!

  1. Vilket jobb att sy om den så mycket! Tycker båda modellerna är fina, men det ska ju kännas bra för en själv. Det där med rätt modell och passform är viktigt! Snyggt tyg dessutom!

Kommentera

