Husvagnsgarn

Idag har jag varit på husvagnsmässa för första gången i mitt liv. Jag åkte dit tillsammans med Uffe, hans bror, svägerska och brorson. Väl där insåg vi att maken och jag hade lite olika prererenser. Jag tittade på såna här små, gulliga husvagnar …

IMG_3960

och Uffe fascinerades av stora husbilar …

IMG_3961

som man kunde parkera en liten bil i i bakluckan …

Men det blev faktiskt en vagn till slut …

IMG_3965

Den här – den rymligaste shoppingvagn jag någonsin sett.

IMG_3964

Man kan koppla in fyrhjulsdrift och köra vagnen framför sig så sliter det mindre på axlar och handleder när man transporterar tungt.

IMG_3966

Handtaget kan fällas ner när man ska lasta in vagnen i bilen.

IMG_3967

Man kan knäppa loss säcken och köra exempelvis en låda. Lastvikt max 40 kg.

Jag behöver ibland flytta garn och tyg, mönsterpärmar och en del redskap mellan de två skolor jag arbetar på. Det är för tungt och otympligt att bära sådant  i famnen än om skolorna bara ligger ett par hundra meter från varandra, så i fjol letade jag efter en sån här shoppingvagn eller ”dra-maten” och hittade en lågprisvaríant på TGR. Den fungerar än, men har inte alls samma lastkapacitet som den här vagnen så vid ett par tillfällen har jag fått ta bilen vilket förhoppningsvis ínte kommer att behövas nu.

IMG_3968

Interiörbild: dragkedjeförsett fack för exempelvis plånbok och nycklar. Och jodå, du ser rätt – längst ner ligger det garn. Jag hittade både symaskiner i en avsides monter och handfärgat garn i en annan. Husvagnsmässan var i Jönköping som ju ligger granne med Huskvarna, vilket kanske förklarar varför det fanns symaskiner med på mässan. Annars tycker jag det känns lite långsökt med kombon symaskiner- husvagnar/husbilar. Garnkombon däremot känns fullständigt naturlig – tänk dig själv att sitta där i husvagnen eller husbilen på kvällen och sticka eller virka. Höjden av avkoppling!

IMG_3970

Närbild på de underbart mjuka handfärgade garnerna i 80% superwashbehandlad merino och 20% nylon från Blötbergsboden i Ludvika.

8 reaktioner på ”Husvagnsgarn

  1. Den där första var ju för ”gullig”(kan man säga så om en husvagn?)
    Den fräsiga ”dramaten” slår ju min svarta ”tantmodell”

Kommentera

