Virkad balaklava

image

När jag och maken var på skidsemester stötte vi på den här killen. Jag blev fascinerad av hans balaklava. Är det mer än jag som ser likheter med Davy Jones i Pirates of the Carribean? Kanske du också behöver en balaklava? Varför då inte göra en egen, en mer fancy, variant? Den här killen hade dock inte virkat sin balaklava själv. Han hade beställt den från Kina – för 60 kronor! Mig veterligt finns ingen maskin som kan virka, så då börjar man ju fundera… vad kan den stackaren ha fått betalt som virkat denna skidmask?

I ärlighetens namn är jag lite skeptisk till hur pass funktionell den här  balaklavan är, glömde fråga. Skulle kunna tänka mig att det är risk för isbildning i skägget🙂 – men medge att den är uppseendeväckande!

Enligt Wikipedia är balaklava ett slags mössa med skydd även för ansiktet. Det finns två vanliga varianter av balaklava, en som förutom hjässan även täcker ansiktet, med undantag för ögonen och munnen i tre hål. Den andra vanliga varianten har ett större hål som hela ansiktet kan få plats i. 

3 reaktioner på ”Virkad balaklava

Kommentera

