Yogadax!

Det var ett tag sedan jag tränade yoga regelbundet, men nu ska det bli ändring på det! Jag var sugen på att testa en ny yoga-form, vinyasa yoga, där rörelserna utförs sammanhängande i en följd utan paus. Tyvärr blev kursen inte av, men jag hade turen att komma med i en mer klassisk yogakurs på hemorten där jag tränat tidigare. Det kan bli bra det med. Det är en jättemysig lokal (ett gammalt renoverat hönshus), inte så stor, så yogaklasserna blir heller inte så stora. Nu tänkte jag förbereda mig genom att sticka mig ett par yogasockor så jag slipper dra av och sätta på sockorna inför olika övningar utan kan behålla dem på och ändå få bra fotfäste …😉.

yogasocka

Modellen är enkel: ett rör med ett hål för hälen mitt på, resårstickning två räta, två aviga.

IMG_4466  IMG_4469

Jag har stickat efter den här beskrivningen, men principen är enkel så egentligen behöver man ingen speciell beskrivning.  Man behöver ett maskantal som är jämnt delbart med fyra. När man kommer till hälen maskar man av halva antalet maskor, fortsätter sedan resårstickning på sticka 3 och 4, vänder och stickar resårstickning tillbaka  (sticka 4 och 3), vänder och stickar sticka 3 och 4 igen (resår hela tiden). Sedan lägger man upp lika många maskor som man tidigare maskade av.  Därefter är det bara att sticka fram till tårna och maska av. Jag lade upp 60 maskor och använde tunt sockgarn och stickor 2,5.  Jag stickade 10 cm innan jag maskade av och stickade sedan 10 cm efter jag lagt upp nya maskor.

Jag tyckte det var spännande att testa den uppläggningsmetod som användes i beskrivningen  (estnisk uppläggning).  Den lär vara elastisk och mycket lämplig till sockor. Utseendemässigt kanske den inte tillför så mycket, i alla fall  inte i det här melerade garnet.Jag ska testa att lägga upp till andra sockan med den uppläggning jag brukar använda och se om jag märker någon skillnad. En fördel med den estniska uppläggningen är att det är lätt att hålla reda på räta och aviga maskor första varvet. Mer än jag som ibland tappar räkningen när det ska vara två räta och två aviga första varvet? Då kan denna uppläggning vara till hjälp. Maskorna lägger sig två och två på stickorna så man håller lättare koll.

Garnet är ett av de garner jag köpte på husvagnsmässa i höstas.  Man kan hitta garner på de mest oväntade ställen😉.

2 reaktioner på ”Yogadax!

Kommentera

