Dubbelstickning

img_6198-2

Efter besöket  på Hantverksmässan  i Åled förra helgen fick jag lust att prova på dubbelstickning. En grytlapp verkade vara ett bra förstagångsprojekt.  Jag letade fram garn ur gömmorna och satte igång. För dig som själv vill pröva länkar jag till en instruktionsfilm om hur man lägger upp för dubbelstickning med två färger. Och så kan jag tala om att jag lade upp 88 maskor till min grytlapp.

Jag har använt bomullsgarn lämpligt för stickor 2,5-3. Jag hat testat både ”hankagarn” som min mormor kallade det (typ 8/4 på 200 gr härvor) och Catania som finns i mer än 70(!) färger, och tycker att det blir finare med Catania. Det är lite  fylligare (lösare tvinnat) och glansigare.

På denna grytlapp har jag experimenterat med  två olika kanter (så kan man ju också beskriva en felstickning🙂 ). Jag håller fortfarande på och försöker lära mig hur man ska göra för att få kantmaskorna snygga …

Återkommer med en mer detaljerad beskrivning när jag stickat klart. Och hinner du till avmaskningen innan jag så har jag sett att det finns en instruktionsfilm om det också på Drops hemsida.

 

En reaktion på ”Dubbelstickning

  1. Jag tycker att kantmaskorna är lite krångliga men ser man till att vrida trådarna runt varandra åt samma håll varje varv i vändningen blir det rätt bra och dessutom ännu bättre när man är klar och blockar. Här ska bli en dubbelstickad halsduk, så småningom.🙂

Kommentera

