Basker, sjal och handledsvärmare …

IMG_0642nu är höstgarderoben komplett! Ni som läst min blogg vet vid det här laget att det hela började med att jag köpte en yllejacka på en hantverksmässa i augusti, se mer om den här.  Jag stickade ett par handledsvärmare som skulle passa till, och senare blev det en Leftie-sjal. Baskern som fullbordar outfiten har kommit till senaste veckan. Jag nämnde nog att jag köpte garn till den när jag var i Falkenberg i helgen. Jag hade fått tips om ett gratismönster på en fin basker i bloggen Med passion för textil, hade ögnat igenom det och tyckte att jag visste vilken sorts garn jag skulle leta efter. Väl i affären blev jag plötsligt tveksam. Det enda jag fortfarande var säker på var färgen. Men hur tjockt skulle garnet vara och hur mycket behövdes? Letade reda på beskrivningen med mobilens hjälp, men blev lite förvirrad av att den var på amerikanska – räknade nog fel i hastigheten och sitter nu med lika mycket garn över som det gick åt till baskern. Men det kommer säkert till användning någon gång, mjukt och skönt är det och väldigt behagligt att sticka med. Semilla heter det och lämpar sig för stickor 4-4,5. Jag stickade med dubbelt garn och stickor 8 utom i resåren där jag använde stickor 4,5. Jag skulle kunna tänka mig att sticka flera mössor efter denna beskrivning. Kanske skulle jag då pröva att sticka den lite längre, ev. försöka göra den lite större i diametern genom att lägga till maskor i de slätstickade partierna mellan flätorna samt sticka resåren lite längre. IMG_0644Tycker att stjärnan som bildas när man stickar ihop flätorna blir fin.

5 reaktioner på ”Basker, sjal och handledsvärmare …

  1. Nu är du som en glad figur i det kommande höstmörkret. SNYGGT!!!
    Överblivit garn i mäng?! Inga problem. Du har ju många att sticka till!

    Gilla

Lämna en kommentar