Liten påsk-kyckling

imageNu skulle jag ju egentligen koncentrera mig på att sticka klart två koftor som jag haft på gång länge. Så dök det upp en liten virkad kyckling ur gömmorna. Jag köpte den på en basar en gång för att ha som modell och inspiration – kanske till eleverna i skolan. Men jag har inte tagit mig tid att fundera ut hur den är gjord. När den nu kom fram lagom till påskförberedelserna tänkte jag att en liten kyckling kunde jag väl ändå försöka mig på. Och nog blev den liten alltid …image

Här är en bild på kökspallen också så att man säkert förstår hur liten den är.

image

Kycklingen var rolig att virka. Det pilligaste var vingarna/stjärten, men dem behöver man ju inte göra om man inte vill. Jag fick blodad tand och har börjat virka flera i färger som ska passa i döttrarnas rum. image

Vem har sagt att kycklingar måste vara gula?

Det skulle vara spännande att se hur mycket större kycklingarna blir om man virkar dem i grövre garn, kanske till och med i Lovikka-garn eller liknande …  Men det får någon annan testa. Jag har som sagt två koftor på vänt.

Testar du att virka med grövre garn kan du väl tala om hur det blev ?!?

Klicka på länken nedan för utskriftsvänlig beskrivning

Virkad påsk-kyckling

 

 

 

 

 

 

 

3 reaktioner på ”Liten påsk-kyckling

Lämna en kommentar