Bento bags

Jag har sett Bento bags på flera bloggar, nu senast på Playsweetmusic, och ville själv pröva att sy en.

IMG_3870

IMG_3873

Sedan blev det både två och tre till …

IMG_3880

trots att jag egentligen är lite skeptisk till tanken att bära lunchlådan i en tygpåse. Tänk om något läcker? Samtidigt gillar jag idén med att använda påsar av tyg, påsar man kan använda om och om igen och som går att tvätta. När man använder plastpåsar blir det lätt att man tar en ny varje gång. Det blir många plastpåsar …

Först trodde jag att Bento bag var namnet på en speciell form på tygpåse. Så googlade jag lite och insåg att Bento är beteckningen på en omsorgsfullt iordninggjord lunchlåda i Japan. Det kände jag ju igen när jag tänkte efter. Ida, min yngsta dotter, berättade ju om det för ett tag sedan. Nu ska hon få en sån här Bento bag, kan väl passa bra när hon  plastbantar och allt.  Och My (äldsta dottern) ska få en, för hon tar ofta med lunchlåda till jobbet.

Konstruktionen är väldigt enkel – två trianglar fållade på de kortare sidornas sys ihop enligt bild.

IMG_3874

IMG_3875

Och så viker man på mitten (=botten på påsen) och syr ihop sidorna:

IMG_3876

och syr av hörnen

IMG_3877

Allra enklast är förstås om man utgår från en kvadrat som man delar i två likadana trianglar, men jag tyckte det blev lite roligare om man blandade trianglar av olika tyger.

Jag följde den här beskrivningen med lite egna varianter:

Jag gjorde dubbelvikta fållar för att slippa fransiga tygkanter. På påsen här ovan  sicksackade jag sömsmånerna för att testa en lite enklare variant som slöjdeleverna i skolan skulle kunna sy.  På de  andra sydde  jag vändsömmar för att helt slippa fransar.

IMG_3878

Är du intresserad att läsa mer om Bento kan du läsa här:

http://www.phoenixtravel.se/artiklar-om-resor/japan/vad-ar-en-Bento-lada/

https://en.wikipedia.org/wiki/Bento

http://svenskbento.blogspot.se/

IMG_3882

Det mönstrade tyget i de här påsarna har jag förresten fått av en kollega. Det blev över när hon sydde gardiner (till sin dotter) och hon var inte överdrivet förtjust i mönstret så hon kom inte på vad hon kunde göra av resterna. Jag tycker de blev snygga som Bento bags.

7 reaktioner på ”Bento bags

    • Ja, någon typ av vattentätt/fuktavvisande tyg vore bra. Jag tänker att traditionell vaxduk är för stelt att knyta. Kanske de nyare som mer ser ut som tyg men är plastbelagda skulle funka, eller tyg i kvalitet som duschdraperi … Tror att jag kommer att använda mina Bento bags för att hålla ordning på sockarna i byrålådan ;).

      Gilla

Lämna en kommentar