Förvaring med många fack

IMG_7210 (2)

Det här är en Bionic Gear Bag. Första gången jag såg den var på bloggen Medeas värld och jag blev såld direkt. Jag ÄLSKAR såna här förvaringsprylar. Ju fler fack, desto bättre – och här är inte mindre än 9 fack.

När Ida, vår yngsta dotter, flyttade till större lägenhet fanns det en lustig miniskrubb med hyllor bakom en helt vanlig dörr i den nya lägenheten. Detta prång utnämndes direkt till Idas pysselskåp. Och i ett pysselskåp behövs det såklart en Bionic Gear Bag! Så nu har jag sytt en sån av tyger jag köpte på rea på Panduro ifjol. De matchar Idas turkos förvaringsboxar perfekt! Dragkedjorna har jag köpt på metervara på Bibbis textil.

IMG_7206 (2)

Öppnar man dragkedjefacken är de glatt orange inuti. liksom insidan av den lilla tygskålen som fästs med magneter. Den är tänkt att ha exempelvis sådana här Wonder clips i. Jag tänker stoppa med några sådana så Ida kan testa dem. De är en ganska ny bekantskap för mig, men jag är redan smått beroende av dem. Nu kan jag ta med en del sömnadsarbete ut i uterummet eller till rummet där vi har TV:n utan att tappa nålar som min man – den mänskliga magneten – ofelbart trampar på.

IMG_7232

Jag var ju bara tvungen att sy en till mig själv också!

IMG_7093 (2)

Lila såklart! Tygerna till min egen väska är dels ett annat rea-fynd från Panduro (yttertyget) men också småtyger jag hade kvar sedan andra projekt. Jag är jätteglad för att biten jag hade kvar av det här tyget räckte, tycker det är härligt!

Det främre facket fälls ut när man öppnar väskan. Sakerna hålls på plats av sidostycken. I det lilla utrymmet som bildas bakom tygskålen kan man ha saker man vill ha stående medan man jobbar.

IMG_7239 (2)

Facken i min väska är fodrade med det rosiga tyg som blev över när jag sydde den här klänningen. Att planera vilka tyger man ska kombinera, att välja färger på dragkedjor och foder till facken var jätteroligt. Sedan kom jag till en fas där det kändes som om allt mest skulle bli pannkaka. Men som det stod i beskrivningen – håll ut – det blir bättre sen. Och det blev det ju. Tänk, vad lite bandkantning gör susen! Det blev en del handsömnad i det här projektet, för jag är inte så bra på att sy fast kantband med symaskin så att det blir snyggt. Men det var faktiskt riktigt avkopplande att handsy.

Beskrivningen, ja. Den har jag köpt på Craftsy.com.  Man fick valuta för pengarna för det är massor av sidor. Först blev jag förskräckt när jag såg att det var runt 80 sidor men det visade sig att nästan hälften var en ”bonusbeskrivning” på en liten söt börs som man också kan förvara sina Wonderclips i (eller något annat). Beskrivningen var tydlig, möjligen lite ”pratig” vilket bidrar till det stora sidantalet. Måtten är angivna i inches, vilket jag inte är van vid, men efter ett tag fick jag kläm på det – multiplicera med 2,54 bara.

Ett par tips för dig som vill sy din egen Bionic gear bag:

Jag gjorde det lätt för mig när jag sydde den första – allt tyg på insidan är utan upp och ner och av samma sort. När jag sydde väska numer 2 kunde jag lägga ut delarna i den första väskan och ”på riktigt” se hur det kom att bli om jag la tygbitarna på ena eller andra sättet. När man inte har någon väska IRL är det bra att ta fasta på rådet i beskrivningen: markera upp och ner på alla delar så att du får tygets motiv på rätt håll.

Kolla en extra gång i vilken sida löparna sitter innan du syr fast dragkedjorna så det inte blir som på min …

 

 

 

7 reaktioner på ”Förvaring med många fack

  1. Jag har sett de smarta ”väskorna” in live,och de är inte bara fina de är SUPER!!! Lyckliga ni,som har så fina ”väskor”…

    Gilla

  2. Precis laddat ner mönstret – inspirerad av dig och Annikas fina skapelser! Men hjälp så snackig beskrivning!!! Orka, som kidsen säger, kräver nästan översättning och förkortning innan man sätter igång…

    Gilla

    • Som textillärare har jag fått lära mig att skriva korta beskrivningar. Eleverna ska ju inte bli avskräckta från att läsa beskrivningar p.g.a. mycket text.

      Gilla

Lämna en kommentar